Orientation en jachtluipaardenpark - Reisverslag uit Drakensberg Garden, Zuid-Afrika van Joris Driessen - WaarBenJij.nu Orientation en jachtluipaardenpark - Reisverslag uit Drakensberg Garden, Zuid-Afrika van Joris Driessen - WaarBenJij.nu

Orientation en jachtluipaardenpark

Door: Joris Driessen

Blijf op de hoogte en volg Joris

25 Maart 2014 | Zuid-Afrika, Drakensberg Garden

Link naar het nieuwe filmpje met daarin Lesedi Cultural Village en Fourways Farmers Market:

Deze week hebben we orientation op dinsdag en woensdag. De orientation is voor alle nieuwe mensen binnen TLF. Ze vertellen waar TLF voor staat en wat hun missie, visie, regelingen, blablabla voor zijn, saai dus.
Op dinsdag komen we bij elkaar in een kleine kapel die achter het kantoor ligt en zitten er mensen bij die vorig jaar in april zijn begonnen en nu pas een introductie krijgen (typisch Zuid-Afrikaans). Wilna (CEO van TLF en mijn stagebegeleidster) begint te vertellen over TLF en geeft ons een paar oersaaie opdrachten, die me niet eens zijn bijgebleven…. Nadat iedereen in slaap was gevallen zei ze eindelijk dat we pauze hadden. Na de pauze zijn we met de auto naar de verschillende projecten van TLF gereden. We zijn als eerste naar Inkululeko gereden, dat is een tehuis voor dakloze kinderen tot vijf jaar oud. Daarna zijn we naar de stageplaats van Lisa en Hagata gereden waar gehandicapte mensen zitten. Als laatste zijn we naar Lerato house gereden, daar is een creche en zitten meisjes die mishandeld zijn geworden. We zijn op tijd klaar en vertrekken dan weer naar huis toe.
Op woensdag hebben we weer een saaie presentatie over TLF die gaat over waar TLF voor staat en wat hun doelen zijn. Gelukkig hebben we ‘s middags vrij.

Donderdag heb ik tot elf uur stage en komt een begeleidster uit Nederland ons opzoeken. Ze vertelt eerst met ons over waar we mee bezig zijn en gaan daarna met haar uiteten in de mall waar wij ook altijd onze boodschappen doen. Het was erg gezellig met haar. Daarna moesten we haar weer naar haar hotel brengen, maar wist ze niet meer welk hotel ze had en waar het was. Dus wij hadden Agnes(de mevrouw waarvoor we onze opdracht over het wetsartikel moesten maken) gebeld, want die had haar hotel geregeld. Agnes heeft ons de straten verteld waar Hilde haar hotel was. Wij beginnen te rijden en komen helemaal verkeerd uit. We hebben om ons heen gevraagd en na lang zoeken hadden we eindelijk een van de twee straten gevonden die Agnes had gezegd.
We waren aan het kijken en zoeken naar een B&B en konden het niet vinden. Na de derde keer langsrijden herkende Hilde eindelijk haar hotel, haha, blond!
‘S avonds zijn we samen met Hilde, Agnes en de vriendin van Agnes gaan uiteten. Het was erg gezellig en we hebben leuk kunnen vertellen. Daarna zijn we naar huis gegaan en heb ik de finale van Wie is de Mol? Gekeken. Luc zet dan altijd z’n telefoon voor de televisie en ik kan dan via de FaceTime (beeldbellen) meekijken.

Vrijdag is het dag van de mensenrechten en hebben we vrij EN geen Devotion! ‘s Ochtends heb ik een film gekeken en ‘s middags hebben we met z’n drieën aan school gewerkt.

Zaterdag gaan we rond tien uur richting Johannesburg en gaan we naar de Neighbourgoods Market. Het is in een parkeergarage en er zijn heel veel kraampjes met allemaal superlekker vers eten. Het is er heel druk en gezellig. Hagata en ik kiezen een superlekkere paella en Lisa kiest allemaal lekkere tapenades uit. De sfeer is erg goed en de mensen drinken allemaal al champagne en cocktails om elf uur ’s ochtends! De rest van de dag doen we rustig aan en brengen we thuis door. ’s Avonds eten we de quiche op die we op de markt hebben gekocht.

Op zondag begint de dag echt stralend. Na het ontbijt hebben Hagata en ik in de tuin gelegen en lekker van de zon genoten. Helaas is ons zwembad nog steeds erg vies en kunnen we nog steeds niet erin zwemmen. We hebben dit al een aantal keren aangekaart, maar het duurt allemaal iets langer. Na de lunch zijn we vertrokken naar het Cheetah centre. Toen we daar aankwamen hebben we eerst een introductie video gezien over het ontstaan van het Cheetah Centre. Meteen na de introductievideo kwam een van de medewerksters de kamer binnen met een echt jachtluipaard! Ik vond hem veel groter uitzien in het echt dan ik eigenlijk had verwacht. Hij ging op een tafel liggen en wij kregen de grote eer om hem als eerste te mogen aaien. Ik vond het best wel spannend om zo een gevaarlijk dier even van heel dichtbij te mogen aaien. Gelukkig ging alles goed en konden we met een gerust hart beginnen aan een safaritour door het park. We zijn langs hyena’s, wilde honden, gieren en natuurlijk jachtluipaarden gekomen. De auto waar we in zaten was niet helemaal afgesloten waardoor we wel heel dichtbij de wilde honden en jachtluipaarden zijn gekomen. De wilde honden hebben echt om onze auto gerend, dit zullen jullie ook nog wel in het volgende filmpje zien.
We zijn ’s avonds gaan eten bij Crawdaddy’s gaan eten, daar hebben ze steaks van 1 kilo!! Ik heb er een van 400 gram gegeten, dat vond ik al meer dan genoeg.

Ik heb voor de toetsen na het afscheidsfeest een 9 en een 7,6 gehaald! Ik snap echt niet hoe het kan, maar ben er heel erg blij mee.

Nog maar acht nachtjes en dan komt Luc :D We gaan samen naar Krugerpark en de Panoramaroute. Ik heb er heel veel zin in (en Luc ook).

• 25 Maart 2014 - 15:54

Luc:

Ik wacht al 48 nachtjes op volgende week! We gaan er een hele leuke tijd van maken!

X

• 25 Maart 2014 - 18:12

Carol:

He Joris,
    wat ontzettend leuke verhalen en heerlijk om te lezen dat het er erg relaxed aan toe gaat. Waar maken wij ons soms zo druk om! Goed dat je ook lekker geniet en veel 'op reis' gaat. Alleen op die manier leer je een land en de cultuur kennen. Goed genieten, ook van het werk en de mensen! Het gaat er allemaal anders aan toe en ze doen hun best op hun manier, maar als je straks / later in het Nederlandse bedrijfsleven werkt…. dan zal je met weemoed terugdenken aan de relaxte tijd in Zuid-Afrika.
    Wacht met plezier op je volgende verslag!
    Groeten,
    Carol

• 26 Maart 2014 - 10:33

Loes:

Ha die Joris,

zo te lezen heb je het wel naar je zin.
    Heerlijk relaxed leventje, geniet er maar van zolang het kan.

En nog heel even volhouden want dan komt Luc dan wordt het pas echt genieten.

Liefs Loes

• 26 Maart 2014 - 13:23

Ger:

Hoi Joris,

Ik was al jaloers maar word iedere keer nog jaloerser als ik jouw mooie avonturen lees. Echt fantastisch blijf genieten,

Groetjes uit een zonovergoten Landgraaf :-) GER