Drakensbergen en St. Lucia met Luc - Reisverslag uit Saint Lucia Estuary, Zuid-Afrika van Joris Driessen - WaarBenJij.nu Drakensbergen en St. Lucia met Luc - Reisverslag uit Saint Lucia Estuary, Zuid-Afrika van Joris Driessen - WaarBenJij.nu

Drakensbergen en St. Lucia met Luc

Door: Joris Driessen

Blijf op de hoogte en volg Joris

11 Juni 2014 | Zuid-Afrika, Saint Lucia Estuary

Het is donderdagmorgen en ik word al om kwart over zes wakker! Ik ben een beetje gespannen, want ik wil als verrassing Luc gaan ophalen op het vliegveld. Eigenlijk zou Luc mij komen ophalen op mijn stage, maar ik heb vrij kunnen krijgen. Ik hoop maar dat alles goed gaat, want ik ga voor de eerste keer in Zuid-Afrika met de trein! Gelukkig gaat alles volgens plan en komt Luc de aankomsthal inlopen en zijn we heel blij om elkaar te zien! We zijn onze huurauto op gaan halen en zijn bij mijn verblijf de spullen van Luc gaan droppen. We zijn daarna in het centrum van Pretoria “braaid meat” gaan eten. Dit eet ik vaker samen met de Duitsers tussen de middag en is kip of bief van de barbecue samen met wat salades en vieze pap (afrikaanse mensen houden hier wel van, ik vind het maagvulling). Het vlees is wel erg lekker. Daarna gaan we naar mijn stage, daar maken we een rondje door het gebouw en stel ik Luc aan iedereen voor. Na mijn stage te hebben laten zien gaan we naar Church Square. Bij Church Square zit je echt midden in het centrum en is veel armoede te zien. Op zich liggen er mooie gebouwen op het plein, maar de vele zwervers en ook het zwerfafval maken het plein een stuk minder mooi en aantrekkelijk. Als we teruglopen naar onze auto zien we dat ze auto’s aan het wegslepen zijn! Onze parkeerwachter wilt 50 Rand(=3,5 euro) van ons, omdat hij de politie had omgekocht om onze auto niet weg te slepen. Aangezien ik van deze verhalen niks meer geloof zijn we de auto ingestapt en keihard weggereden. Vervolgens zijn we naar Union Buildings, het regeringsgebouw van Pretoria, gereden. Het is een heel mooi gebouw met een mooie tuin voor. We hebben mooie foto’s gemaakt en zijn daarna naar Voortrekkersmonument gereden. Voortrekkersmonument is een nagedachtenis van de oorlog tussen de boeren en de Britten. We hebben Voortrekkersmonument beklommen en hebben nog mooie foto’s gemaakt. Als laatste uitje van de dag zijn we naar Brooklyn Mall gegaan. Hier kom ik een aantal keer per week om boodschappen te doen en ook om te eten. We hebben even een rondje gelopen en zijn daarna lekker gaan eten op het terras. Luc is moe van de reis, dus we blijven niet te lang zitten en gaan naar huis toe. Ik heb als verrassing panna cotta gemaakt en die eten we nog lekker op!

Om zeven uur worden we al wakker, want we waren al vroeg gaan slapen. We kunnen nog een uurtje lekker in bed blijven liggen. Daarna gaan we ontbijten waar ik altijd ontbijt 's morgens, alleen nu samen met Luc. Ik heb besloten om mijn baard af te scheren, mede op verzoek van oma. Ik moet er nog aan wennen, maar ben blij dat hij eraf is. We vertrekken om half tien richting Golden Gate Highland National Park. Daar rijden we iets langer dan drie uur over. Het park bestaat uit prachtige bergen waar je met de auto lang rijdt. De bergen doen ons denken aan de gebergten die we hebben gezien in Amerika, zoals bijvoorbeeld Monument Valley. We hebben mooie foto's genomen hier en zijn daarna verder gereden naar Royal Natal National Park. We komen onderweg langs Sterkfontijn Dam, een groot meer dat tussen de bergen ligt. De weg was erg slecht hier en we hebben rustig doorgereden totdat we eindelijk een hotel tegenkwamen met een restaurant. We hebben gevraagd om daar iets te eten, maar hier verwees ons door naar een restaurant een paar kilometer. Nou, daar hebben we toch lekker gegeten! Na het lekkere broodje zijn we naar Royal Natal National Park gereden. In Royal Natal ligt een heel mooi amphitheater dat is gevormd door de bergen. Het wordt al donker dus we maken snel een paar foto's. Het valt ons op dat langs de weg echt uitzonderlijk veel mensen lopen, waarvan je je altijd afvraagt waar ze vandaan komen en waar ze naartoe gaan. Als we bij onze lodge aankomen gaan we naar onze kamer toe en maken we onze spullen klaar voor morgen, want we gaan morgen de bergen in en een echte avontuurlijke wandeling maken. We hebben er veel zin in, want de foto's die de bazin ons heeft laten zien liegen er niet om, prachtig! We gaan daarna eten in de lodge en even op de bank zitten en de foto's kijken tot nu toe…

Om kwart voor zeven gaat de wekker al, want we gaan vandaag wandelen door de Drakensbergen. We gaan met een klein busje vol naar het beginpunt van onze wandeling. Samen met een groep van vier Nederlandse studenten, drie Belgen, een stel uit Johannesburg en onze gids Sim gaan we op pad. Onderweg stopt Sim voor drie locals die staan te liften. Ze zijn gaan naar hun werk toe, maar hebben geen auto en gaan dus liftend daarheen. Eentje vertelt me dat ze ongeveer een kwartiertje moeten wachten voordat iemand hun meeneemt. We zetten ze af op een kruising, waar ze verder lopen naar hun werk. Als we twee uur hebben gereden komen we aan bij ons beginpunt, Sentinel Peak, en het waait me toch hard!! Het voelt aan alsof je de skilift uitstapt en bovenop een berg staat met een ijzige koude lucht. God zij dank hebben we de lange broek en een trui aan. Als we eenmaal beginnen met wandelen krijgen we het al snel warm. We lopen een zigzag pad de berg op en hebben echt adembenemend uitzicht. Na 230 meter de berg te zijn opgelopen begint het echte werk. Tussen twee bergkliffen moeten we over de rotsen gaan klauteren. Na vijf minuten stond het zweet me echt op mijn voorhoofd en we waren pas op 1/6 deel. Na vaak pauze te hebben genomen zijn we uiteindelijk bovenaan gekomen bij het Amphitheatre en wat was het uitzicht mooi! Gisteren stonden we foto's te maken van het vooraanzicht van het Amphitheatre en nu hebben we hem beklommen. Het uitzicht is heel wijds en strekt zich heel ver uit. De afgrond is maar liefst 1 kilometer recht omlaag. Luc en ik zijn niet gaan proberen om het dal te gaan bekijken.... Na onze lunch en fotoreportage lopen we verder naar de op een na hoogste waterval, Tugela Falls, van de wereld waar op dit moment geen water doorheen gaat, dat was jammer. We lopen weer terug de berg af en komen aan bij twee ijzeren ladders, een van 8 meter en een van 16 meter, die stijl omlaag gaan. Er waren twee ladders, eentje zwengelde op en neer en is echt voor de waaghalzen en de andere is tegen de bergwand gemonteerd. De laatste optie vonden Luc en ik al gewaagd genoeg. Na de ladders moeten we het hele beginstuk met onder andere de zigzag weer naar beneden lopen. Als we aankomen hebben we het echt gehad na deze zware en avontuurlijke wandeling. Het was wel een heel avontuurlijk en een belevenis die ik echt niet had willen missen. Als we terugrijden val ik haast in slaap van deze dag en moeten we nog een nieuwe gast ophalen die ook bij Amphitheatre lodge slaapt. Als we om kwart over zes aankomen gaan we eerst lekker douchen, want wat voelen we ons vies na deze dag. Daarna gaan we avondeten en drinken we een lekkere sex on the beach cocktail.

De volgende dag kunnen we lekker uitslapen en gaan we na het ontbijt richting St. Lucia. Onderweg komen we op de plaats waar Nelson Mandela is gearresteerd toen hij 27 jaar de gevangenis in moest op robbeneiland. Op deze plaats is nu een monument gemaakt van het gezicht van Nelson Mandela. Het monument is gemaakt van allemaal ijzeren palen waarvan je maar uit een kant het gezicht van Nelson Mandela kan herkennen. Na deze korte stop rijden we door via Durban naar St. Lucia. Onderweg lunchen we aan de zee in het plaats Ballito. Nog twee uurtjes rijden en we zijn in St. lucia. Het plaatsje ligt aan de zee en het lijkt wel een oerwoud. Bij St. Lucia ligt een groot meer en een park waar we morgen een safari hebben. De gastvrouw van onze lodge zegt dat we moeten opletten voor nijlpaarden en krokodillen die op de weg kunnen liggen. Het is wel raar dat hier al om vijf uur de zon onder gaat, echt heel vroeg. We gaan eten aan de zee en kleden ons netjes aan. Helaas was de rest in de kleren van de rommelmarkt ofzo en vielen we buiten de boot met onze overhemden. We hebben samen een schotel van 27 garnalen en chocolade mousse als toetje gegeten. Door een foutje van de serveerster betalen we omgerekend 15euro.

Om half acht eten we een lekker ontbijt in onze lodge, daarna komt David ons halen voor een dagje safari. We gaan op safari in het iSimangaliso Wetland Park dat langs de kust van Zuid-Afrika ligt. Voor de verandering zijn we weer de enigen die meegaan, dat was tijdens onze safari's van de vorige vakantie ook. Onze gids vertelt ons heel veel over de dieren en de natuur op een leuke manier zoals het herkennen van de voetstappen van dieren en het verschil tussen mannetjes en vrouwtjes van veel diersoorten. We komen onderweg veel hertensoorten tegen en ook zebra's, buffels en nijlpaarden. We stoppen onderweg een paar keer bij een poel waar nijlpaarden zitten, ze doen hun mond ver open en dat hebben we mooi kunnen filmen en fotograferen. We stoppen rond half elf bij het strand om te gaan snorkelen. Als we de zee in gaan moeten we wennen aan de temperatuur van het water en staan we eerst te bibberen in het water. Aangezien we toch erin moeten zetten we onze duikbrik op en doen we onze snorkel in de mond. We zien toch mooie vissen onder water! We zien allemaal tropische vissen zoals gele vissen met zwarte strepen. Onze gids laat ons een octopus en een Kreeft zien die zich verstoppen tussen de stenen. Na het snorkelen douchen we ons en gaan we braaien. Aangezien we honger hebben smaakt het echt heerlijk. Na de lunch gaan we naar een mooi uitkijkpunt waar we veel dieren zien zoals buffels, pumba's, herten, een neushoorn en veel vogels. Als we bijna bij de uitgang zijn zien we twee hele grote neushoorns en ook nog heel dichtbij. Wauwww wat waren ze mooi om van zo dichtbij te zien! Onze gids heeft ons echt een hele een supermooie safari gegeven. We gaan na de safari nog even met z'n tweeën naar het strand toe en schieten wat leuke foto's. Als we wegrijden bij het strand komen we vast te zitten met onze auto. Gelukkig kunnen we mrt de hulp van een paar sterke mannen om ons heen de auto weer op gang helpen. Daarna gaan we ons prepareren om lekker in het dorp sushi te eten. De sushi die we hebben gehad was echt heerlijk. Toen we nog aan de tafel zaten kwamen we erachter dat Apple vanavond een evenement heeft waarbij de nieuwste technologie wordt getoond, dus moeten we snel naar onze kamer om up-to-date te blijven. Om even een korte samenvatting te geven: er komt nieuwe software voor alle Apple apparaten met de laatste snufjes.

Vandaag gaan we 's morgens de walvissen spotten in de zee. Daarvoor moeten we ons melden bij het kantoor van advantage tours in het centrum van St Lucia. We komen daar om half negen aan en moeten tot negen uur wachten. Als het al negen uur is geweest ga ik eens vragen hoe lang het nog duurt.... Ja hoor, de auto die ons komt ophalen heeft een lekke band. Uiteindelijk gaan we rond half tien naar het strand toe met een groep die bestaat uit Amerikanen, Japanners en Zuid-Afrikaners. Op het strand moeten we een oranje reddingsvest aantrekken en gaan we op de boot zitten. Ik vind onze kapitein een beetje een Kapitein Iglo, met z'n witte vissersschoenen en z'n baard haha. Hij vertelt ons dat we ons stevig vast moeten houden aan de beugels onder onze stoelen en we pas foto's mogen maken als we bij de walvissen zijn. We gaan me toch hard over de golven heen! We stuiteren echt van golf op golf. We vonden het echt heel leuk. Het hield alweer snel op, want de eerste walvissen zijn al gespot. In de verte zien we ze lucht uitblazen als een fontein, en komt hun lichaam een klein stuk boven het water uit en af en toe de staart. Het is een groepje van vijf mannetjes bultrug walvissen (humback whales) die aan het wachten zijn op een vrouwtje. Ze komen steeds een paar keer snel achter elkaar boven water en blijven dan weer vijf minuten onder water. Het is iedere keer weer een verrassing waar ze tevoorschijn komen! Twee keer komen ze echt heel dichtbij onze boot, dat was echt heel erg mooi en wat zijn ze groot. Op de boot is een verhoging waarvan ik mooie filmpjes heb kunnen maken van de walvissen. Als we terugvaren naar de kust moeten we onze extra goed vasthouden, want we gaan volle kracht het strand opvaren. Zo gezegd, zo gedaan. Na de whale watching gaan we weer terug naar onze auto en lunchen we in het dorp. Als we de lunch op hebben gaan we over een loopbrug lopen die heel mooi schijnt te zijn en door de duinen gaat. Bij de brug staat dat we goed moeten opletten op krokodillen en nijlpaarden. Onderweg komen we een nijlpaardenfamilie tegen die lekker op het land ligt te rusten. We hebben om drie uur onze volgende activiteit gepland en dat is een cruise langs de nijlpaarden en krokodillen. Als we vertrekken met onze boot komen we al snel een kleine krokodil tegen die op de kant ligt. De boot moet weer terug om nog een bus bejaarden op te halen. Nou de boot zit helaas nu goed vol en deze mensen zijn echt toeristen ten top, echt niet normaal hoeveel foto's ze maken! We komen tijdens onze boottocht heel veel nijlpaarden tegen en af en toe een kleine krokodil die in het water drijft. Het uitzicht is erg mooi en doet me een beetje denken aan Okavango Delta waar ik met mama en Rob ben geweest. Tijdens onze boottocht hebben we besloten om nog een avondsafari te doen die van 8 tot 11 vanavond is. Als we naar het kantoor gaan om dit te boeken is het helaas al gesloten. Gelukkig kan de eigenares van onze lodge nog iets regelen en gaan we vanavond toch op avondsafari. We gaan weer eten in het restaurant waar we vanmiddag zijn geweest, daar eten we een lekkere biefstuk met frietjes. Als we het op hebben gaan we naar onze lodge om ons klaar te maken voor de avondsafari. We worden om acht uur opgehaald door Shaka. Samen met een andere mevrouw uit Nieuw Zeeland gaan we op safari. We zijn nog niet bij de ingang of Shaka ziet een kameleon zitten in een struikje. De kameleon is zo groot als mijn pink en heeft een groene/bruine kleur. Ik snap echt niet hoe hij met z'n schijnwerper dit heeft kunnen zien. Shaka heeft een grote schijnwerper in z'n hand en Luc krijgt de andere schijnwerper om ook te zoeken naar dieren. Je ziet de ogen van de dieren als gele puntjes als je op ze schijnt. Luc spot ook veel dieren met z'n schijnwerper waarvan Shaka meteen kan zeggen wat voor dier het is. Het is echt heel anders om 's nachts een safari te doen. We komen weer veel hertensoorten tegen en op het einde ook hyena's, die hadden we nog niet gezien. Eigenlijk zouden we nog graag het jachtluipaard willen zien, maar dat is niet meer gelukt. Onze gids is van deze regio en weet echt heel veel te vertellen over de natuur en de planten, dat is interessant. Als Shaka ons om elf uur thuis afzet zijn we bekaf en gaan we slapen.

Vandaag is onze vlucht van Durban naar Port Elisabeth en moeten we op tijd opstaan. Ze hebben een ontbijt to go voor ons gemaakt en we vertrekken rond half acht richting Durban. Na twee uurtjes rijden komen we aan op het vliegveld en leveren we onze auto in. Het vliegveld is gebouwd voor het WK voetbal dat in 2010 in Zuid-Afrika is gehouden. Het ziet er allemaal modern uit en we zijn al snel bij de gate. Daar worden we nog verleid om dure verzorgingsproducten te kopen.... Om 12 uur vliegen we met een heel klein vliegtuig van ongeveer 60 passagiers naar Port Elisabeth toe. In Port Elisabeth halen we onze nieuwe huurauto op en het is een: Fiat 500, echt een super hippe auto. Omdat we tijdens onze vlucht alleen een zakje chips en wat nootjes hebben gehad gaan we zoeken naar een restaurant op de route. Dit bleek iets moeilijker te zijn dan gedacht. We hebben uiteindelijk in een echte surfersplaats gegeten. Het weer is hier helaas minder, want het regent. We rijden daarna naar ons hotel toe. Onze hotelkamer is niet wat we ervan verwachten, het tocht er en het zijn vieze lakens. We gaan de rest van de avond in de bar zitten.

• 12 Juni 2014 - 11:08

Loes:

Ha Joris,

weer veel ervaringen rijker en een mooi verhaal voor de thuisblijvers.
    Als ik het goed onthouden heb, resteren je nog 15 dg voordat je terug komt
    naar je eigen bedje, je familie, vrienden en Luc.
    Au men, met deze enorme ervaring in de pocket, word je nog een wijze man.

Een hele dikke knuffel en niet vergeten, we love you forever!!!!

Liefs Ruud, Loes, Bob en Rick

• 12 Juni 2014 - 11:25

Ger Vangangelt:

Hoi Joris en Luc.

Wat vind ik de verhalen toch boeiend. Ik moet een beetje denken aan de spannende boekjes van Wipneus en Pim, daar kon ik vroeger ook uren in lezen. Ik ben zelf ook in veel plaatsen geweest die je in jouw verslag noemt. Bijv. het Addo Elephant National Park net boven Port Elizabeth. Ook kan ik me nog herinneren hoe veel indruk de walvissen op me maakte als ze na een paar minuten boven water kwamen en op een ontzagwekkende wijze hun adem uitbliezen. En al die smakelijke hapjes en gerechten, de uitzichten, de buitengewone mensen, de beesten, echt fantastisch ! De bedoeling is dat ik in augustus 2016 naar Tanzania ga om de Kilimanjaro te beklimmen. Als jullie de Amphitheatre van de Drakensberg waarvan de top boven de 3.000 m ligt aankunnen, denk ik wel dat jullie mee mogen.

Heel, heel veel groetjes .... Ger