Uitgaan en Holiday Program - Reisverslag uit Drakensberg Garden, Zuid-Afrika van Joris Driessen - WaarBenJij.nu Uitgaan en Holiday Program - Reisverslag uit Drakensberg Garden, Zuid-Afrika van Joris Driessen - WaarBenJij.nu

Uitgaan en Holiday Program

Door: Joris Driessen

Blijf op de hoogte en volg Joris

02 April 2014 | Zuid-Afrika, Drakensberg Garden

Hallo allemaal,

Deze week heb ik zat ik op kantoor en kwam een van mijn collega’s, Lebo, binnenlopen en begon te vertellen over een sollicitatietraining die ze moet voorbereiden. Ik was erg benieuwd hoe dat gaat en wat ze gaat doen. Ze gaat een wiskunde- en taaltest doen en een training om een goed sollicitatiegesprek te voeren. Toen Lebo mij de wiskunde vragen liet zien, bijv: 120 delen door 3, schrok ik wel hoe simpel de vragen waren. Er waren mensen bij die waren geslaagd met een 2 voor wiskunde (hoe kun je nu slagen met een 2 voor wiskunde).

Donderdagavond zijn we samen met alle mensen die werken voor TLF gaan eten. Eerst werden er gezamenlijk een paar liedjes gezongen die natuurlijk allemaal over god en jezus gaan. Daarna kwam nog een korte toespraak waar niemand naar wou luisteren, want iedereen had honger. Daarna hebben we rijst met stoofvlees gegeten. Als nagerecht hadden Lisa en Hagata lekker gebak gemaakt: Chococokostaart, Frambozencakerol, kaaskoekjes, kruimelcakejes en wortelcake.

Vrijdagavond hadden we besloten om uit te gaan met alle vrijwilligers en stagiaires. Helaas konden een aantal van de Duitse vrijwilligers niet en ook de studenten van de universiteit van Pretoria waren verhinderd. We hadden afgesproken om twee stagiaires die bij Lisa en Hagata stage lopen op te halen in het centrum. Die waren, zoals gewoonlijk, te laat. Uiteindelijk zijn we dan toch vertrokken richting het huis van de Duitse studenten. Ze wonen in een oude brandweerkazerne. We komen binnen en de Duitsers zitten nog allemaal aan de tafel en zijn net klaar met eten en zitten nog in hun werkkleren, terwijl Hagata juist ‘s middags hakken had gekocht en Lisae en Hagata zich helemaal hadden opgedoft. Dat was wel een beetje een overdressed moment. Het huis van de Duitsers is veel ouder en rommeliger dan dat waar ik woon, ik zou niet willen ruilen. Na even gezeten te hebben, hebben we een taxi gebeld die ons naar Nightclub Kasi GP heeft gebracht. We komen daar aan en we worden als blanke groep van boven tot onder bekeken, omdat we de enige blanken waren. De muziek valt op zich best wel mee, behalve dat ze vaak dezelfde nummers draaien. We krijgen echt superveel aandacht van mannen. Ze proberen vaak via de mannen in contact te komen met de vrouwen. Zo kreeg ik van een man een bod van 5000 Rand (= 350euro) voor een van de dames, hahahaha. Het was een hele bijzondere avond, met bijzondere gebeurtenissen.

Zaterdag heb ik de allereerste keer hier uitgeslapen, tot elf uur! We zijn rond de middag naar een markt gegaan in onze straat en hebben daar ontbeten/geluncht. De rest van de dag hebben we rustig aan gedaan. ‘s Avonds hebben we gegeten met een Charley. Charley komt uit België en woont de komende drie maanden ook in ons huis en gaat stagelopen bij de Belgische ambassade.

Zondag hadden we het goede plan om naar een waterpark te gaan. Ons zwembad is nog altijd vies en we hebben gewoon zin om te gaan zwemmen. In de buurt van Johannesburg vinden we een waterpark en daar rijden we dan ook naartoe. Kregen we onderweg regen!! Nou, toen zijn we nog tot het waterpark gereden, stonden daar vijf auto’s op de parkeerplaats. We zijn maar naar Fourways Farmers Market gegaan en hebben daar iets gegeten en zijn weer terug naar huis gegaan.

Op maandag en dinsdag ga ik meehelpen met het Holiday Program van TLF, de kinderen hebben een weekje vakantie en Duitse vrijwilligers organiseren vijf dagen lang een programma. Ik help ze maandag en dinsdag mee, want woensdag komt Luc en gaan we veel leukere dingen doen☺ (krugerpark en de panoramaroute). Op maandagmorgen gaan we eerst de kinderen registreren (ongeveer 45 kinderen tussen de zes en twaalf jaar) en help ik mee met de lunch voorbereiden. We hadden “pap”(maïsmeel met water) gemaakt, dat eten ze hier heel veel en is niet erg lekker, samen met kip en tomatensaus. Iedereen vond het lekker dus het was gelukt. Ik heb samen met Sophia het eieren verven voorbereid en dat gaan we ’s middags doen. Ik ga de eieren koken en uitdelen, dan mogen de kinderen ze met stiften bekleuren, bij Sophia gaan de eieren in een kleurbad voor meer kleur te krijgen. Toen ik iedereen een ei had gegeven en begon met de tweede lading kwamen ze stuk voor stuk naar me toe dat ze nog niks hadden gekregen of hun ei kapot was, blablabla…. Een heel gedoe. Ik had de allerlaatste eieren in een kom gedaan en wou ze gaan uitdelen, het duurde geen 10 seconden of ik was al mijn 20 gekookte eieren kwijt. Het was heel hectisch allemaal en op het einde was het een bende. Maar de kinderen hadden de grootste lol dus die missie was geslaagd.

Op dinsdag verdelen we de groep kinderen in tweeën en gaat een groep koekjes bakken en de andere groep gaat buiten spelletjes doen. Ik begeleid s morgens een groep van acht kinderen en doe verschillende spelletjes zoals: zaklopen, bliklopen, ballon hooghouden en nog een paar spelletjes. De kinderen vonden het leukste spel om uit een bak water een appel te bijten zodat hun gezicht helemaal nat werd. Ze hebben mij ook zover gekregen om dat te doen, haha. Dan hadden we nog een leuk spel! Dat spel ging als volgt: je hebt een berg meel en bovenop leg je een snoepje, dan moet je iedere keer meel van die berg afsnijden totdat het snoepje naar beneden valt. Degene die ervoor zorgt dat het snoepje valt moet hem met z’n mond uit het meel halen. De kinderen vonden het niet erg om in het meel te gaan met hun gezicht, sterker nog, ze vonden het leuk. Alle kinderen hebben lekker hun hoofd in de hoop meel geduwd (zie foto).

Morgen komt Luc en gaan we samen naar Krugerpark en we gaan de panoramaroute rijden. Het volgende verslag zag ik jullie hier alles over vertellen!





  • 02 April 2014 - 09:28

    Wilma:

    Leuk verhaal, het is net of je er zelf bij bent.
    Veel plezier de komende dagen met Luc.

  • 02 April 2014 - 15:15

    Loes:

    Ha Joris,

    inmiddels zal Luc wel aangekomen zijn, daaaaas super gezellig.
    Ik geniet van je verhalen.
    En nog leuker nu Luc er is kunnen jullie samen van deze mooie ervaringen genieten.
    Have Fun....

    liefs Loes en the famely

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joris

Actief sinds 13 Juli 2010
Verslag gelezen: 200
Totaal aantal bezoekers 22286

Voorgaande reizen:

05 Februari 2014 - 20 Juli 2014

Stage Zuid-Afrika

26 Juni 2012 - 14 Juli 2012

Canada

17 Juli 2010 - 07 Augustus 2010

Mijn eerste reis

Landen bezocht: