Markten - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Joris Driessen - WaarBenJij.nu Markten - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Joris Driessen - WaarBenJij.nu

Markten

Door: Joris Driessen

Blijf op de hoogte en volg Joris

09 Maart 2014 | Zuid-Afrika, Pretoria

Deze week beginnen we maandag en dinsdag met heel veel regen. Het regent zoveel dat ik in mijn schoenen klots. In de mall zijn we in tien winkels geweest en nergens was meer een paraplu te koop! Gelukkig heb ik er donderdag een bij een straatverkoper gekocht. Ik had het duurste model en die was maar €3,50.

Deze week had ik een gesprek met een medewerker van TLF en we hadden het erover dat de mensen in Afrika over het algemeen niet hard werken. Daarna zij ze dat iedereen bij TLF ook niet hard werkte en ze schatte in dat ze op een dag van 9 tot half 5 ongeveer twee uur effectief werken.

Vrijdag hadden we weer een saaie devotion en moesten we in groepjes van drie gaan zitten en elkaars handen vasthouden, hoofd naar beneden en bidden. Hagata, Lisa en ik hebben netjes elkaars handen vastgehouden en ons hoofd omlaag gehouden en het weekend doorgenomen, haha. De mensen geloven hier echt dat god mensen kan genezen en wonderen kan verrichten. De Afrikanen geloven hier denk ik ook heel erg omdat ze ergere problemen hebben dan wij en nog een sprankje hoop vinden bij god.

‘s Avonds valt ineens het licht en de Wi-Fi uit. Ja hoor, de stroom in de hele straat is uitgevallen en we moeten het doen met een zaklamp en 3G. Rond half elf was er gelukkig weer stroom!

Zaterdagmorgen was bij de stageplaats van Lisa en Hagata een feestje. Lisa en Hagata werken in een verzorgingshuis waar allemaal chronisch zieke mensen verblijven. De mensen die steunen door geld, eten of andere materialen te geven kregen vandaag een bedankje terug van de bewoners. De bewoners hebben gezongen en ze hadden eten gemaakt.

Zondag zijn we na het ontbijt vertrokken richting Johannesburg om naar een markt te gaan. De eerste markt is Fourways Farmers Market. Er waren allemaal kleine eetkraampjes waaronder een Nederlandse eetkraam met echte kroketten en poffertjes. Omdat het pas 10 uur ’s ochtends was hebben we hier niks gegeten en zijn we naar de volgende markt gegaan. Deze was op de bovenste verdieping van een parkeergarage waar ze van allerlei zelfgemaakte producten verkochten zoals schilderijen, beeldjes, kettingen en noem het maar op. Ik vond het niet zo heel erg leuk, de sfeer was in een parkeergarage is natuurlijk ook ver te zoeken. Daarna gingen we naar de volgende markt waar eten zou zijn. Deze markt stelde niet veel voor en al snel hadden we besloten om weer terug te gaan naar de eerste markt. Daar zijn we dan ook weer naartoe gereden. We hebben even goed gekeken wat ze allemaal hadden en toen heb ik besloten om een taco te eten en daarbij een mojito. De mojito zat in een grote appelmoes pot (zie foto) en kostte maar 4,50euro! We hebben aan een picknicktafel gezeten en naar een optreden geluisterd. Het was een relaxte lunch.

Dat was hem weer!

  • 12 Maart 2014 - 18:47

    Marjan Gielen:

    Hoi Joris,

    Leuk om je verslag weer te lezen.
    En wat die mojito's betreft: zo zie je maar dat een jampot mulitifunctioneel is!

    Fijn dat je het zo naar de zin hebt. hoe gaat het nu met werken?

    Groetjes van ons allen uit Overveen



  • 12 Maart 2014 - 21:53

    Rob:

    Het moet een intense ervaring voor je zijn als ik alles zo lees. Het komt mij heel bekend voor zoals ik dat zelf 15 jr. geleden ook heb ervaren in ZA. Zonder heel filosofisch te worden is het mooi om al jouw ervaringen om te zetten in 'leermomenten' voor jezelf. Op zo'n jonge leeftijd al zoveel verschillen in culturen mogen ervaren geeft je een hele voorsprong - qua ervaringen - op al je leeftijdgenoten.
    Maak er iets moois van en veel succes.
    Rob

  • 14 Maart 2014 - 13:24

    Ger Vangangelt:

    Hoi Joris,

    Alweer een mooi verslag. Zo te lezen zijn jullie allemaal goed bezig, denk je wel een beetje aan je lijn. Deze week was het hier alle dagen zonnig met temperarturen richting de twintig graden. Nu weet ik waar de regen gebleven is ....

    Heel veel groetjes ... :-) GER

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joris

Actief sinds 13 Juli 2010
Verslag gelezen: 225
Totaal aantal bezoekers 22291

Voorgaande reizen:

05 Februari 2014 - 20 Juli 2014

Stage Zuid-Afrika

26 Juni 2012 - 14 Juli 2012

Canada

17 Juli 2010 - 07 Augustus 2010

Mijn eerste reis

Landen bezocht: