Lesedi Cultural Village - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Joris Driessen - WaarBenJij.nu Lesedi Cultural Village - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Joris Driessen - WaarBenJij.nu

Lesedi Cultural Village

Door: Joris Driessen

Blijf op de hoogte en volg Joris

04 Maart 2014 | Zuid-Afrika, Pretoria

Deze week was weer een nieuwe stageweek, weer veel dingen geleerd en gedaan.

Als eerste kwam ik maandag binnen en het kantoor waar ik zit was helemaal opgeruimd! Het was me toch een rotzooi, overal spullen die mensen als donatie hadden gegeven ,zoals kleren en speelgoed, lagen als een grote berg tegen de muur. In het weekend hebben ze het hele kantoor opgeruimd en lijkt het weer meer op een kantoor (zie ook de foto’s).

Verder hebben we deze week besloten om een Google Drive te gaan installeren. Hiermee kun je documenten online bewaren en kun je deze documenten delen met andere gebruikers. Zo kunnen de mensen die werken bij TLF documenten op een makkelijker manier delen met collega’s op andere locaties. We gaan maandag dit eerst met vijf mensen uitproberen en dan kijken we weer verder hoe het verloopt. Ik hoop dat het gaat lukken.

Woensdag hadden we vrij en zijn we naar Brooklyn Mall gegaan, want Hagata moest een nieuwe bril hebben. Daar heeft ze een Bulgari bril gekocht. Daarna hebben we lekker op het terras gezeten en had ik een gevuld pita broodje, jammie!

Vanaf vrijdag hebben we eindelijk ook toegang tot onze tuin, want eerder woonde een van de werknemers in een klein huisje achter ons huis. Wij hadden daarom geen toegang tot de tuin omdat ze anders helemaal geen privacy meer hadden. Ze zijn verhuisd en nu hebben we een tuin. Jammer is het wel dat het zwembad helemaal groen is van de algen. We gaan daar wel nog iets van zeggen, want het zou wel leuk zijn als we daar eens af en toe in kunnen zwemmen.

Op zaterdag vertrekken we richting Lesedi Cultural Village. We krijgen een hartelijke ontvangst door de bewoners van Lesedi. In Lesedi wonen vijf traditionele stammen met hun gebruiken en manier van leven. We boeken een tour langs alle stammen en krijgen als eerste een korte introductievideo. Daarna lopen we langs alle stammen en vertelt onze gids overal wat over de bijzondere gebruiken en de leefwijze. We krijgen te zien waarmee ze zich verdedigen en wat ze eten. Onderweg krijg ik een gefrituurde worm te proeven, beetje zout en hard maar het smaakte niet heel erg vies. De taken zijn bij alle stammen gelijk verdeeld, vrouwen koken en hebben niet veel te zeggen en de mannen gaan op jacht en hebben de macht. Tijdens de lunch heb ik krokodil gehad, smaakte naar kip. Het dorp geeft een vluchtige indruk en is nagebootst van de werkelijkheid. De mensen die werken in Lesedi zitten volgens mij gewoon s avonds thuis in een huis met water en elektriciteit.

Zondag zijn we naar the wolf of wall street gegaan. Het was een goede film die drie uur duurde en toch niet saai was. In de film zeiden ze meer dan 500 keer fuck (echt niet normaal).

Dat was hem weer! Tot volgende week.

Xx Joris

• 05 Maart 2014 - 10:35

Ger Vangangelt:

Goedemorgen Joris, wederom een prachtig verhaal en mooie foto`s. Krokodil en wormen dan toch liever een pitabroodje, maar je ziet er nog gezond uit, dus dat zal wel goed zitten. Hopelijk slaagt de installatie van Google Drive, jouw hulp zal daarbij zeker van harte welkom zijn. En het kantoor, houden zo.

Hier hebben we net de carnaval achter de rug, reuze geweldig.. Op sommige plaatjes lijkt het bij jullie ook wel een beetje carnaval met alle verkleedpartijtjes. Veel plezier en veel groetjes, GER :-)

• 05 Maart 2014 - 12:12

Carina:

Uh meneer Driessen, hoe komt U aan die Vietnamese hoed?????