Botswana met mama en Rob - Reisverslag uit Victoria Falls, Zimbabwe van Joris Driessen - WaarBenJij.nu Botswana met mama en Rob - Reisverslag uit Victoria Falls, Zimbabwe van Joris Driessen - WaarBenJij.nu

Botswana met mama en Rob

Door: Joris Driessen

Blijf op de hoogte en volg Joris

10 Mei 2014 | Zimbabwe, Victoria Falls

Deze keer met een erg lange pauze ertussen door de vakantie met mama en rob en daardoor ook een stuk langer. Veel plezier met lezen. Het filmpje komt volgende week of de week erna!!

Deze stageweek is een dagje korter dan normaal doordat op maandag tweede paasdag was. Op dinsdag beginnen we meteen goed, want we hebben drie vergadering aan een stuk door. Bij de derde vergadering hebben we allemaal niet veel zin meer en vaak worden dezelfde zaken besproken en duurde die niet zo heel lang meer. Na drie uur vergaderen gaan we weer verder met de dagelijkse bezigheden. De andere drie dagen is niet zo heel veel gebeurd.

Vrijdag heb ik vrij en maak ik mijn spullen klaar voor de reis met mama en Rob.

Het is zaterdagmorgen en de wekker gaat om acht uur en na 2,5 maand zie ik mama en Rob eindelijk weer! Ik pak de laatste spullen nog in en ik krijg al een bericht van mama dat ze de auto al eerder dan gepland hebben. Snel even ontbijten en ik was er helemaal klaar voor. Daar draait een auto de oprijlaan op en de auto staat nog niet stil of mama en ik hebben al een dikke knuffel gegeven en toen de auto stil stond heb ik Rob ook een knuffel gegeven. Ik laat ze snel mijn huis zien en dan gaan we op weg naar de grens van Botswana. Onderweg komen we veel dingen tegen die voor mij al heel normaal zijn na 2,5 maand. Zoals de mensen die vlak langs de weg lopen, de potholes(gaten) in de weg en nog wat van die kleine dingen. 'S middags eten we halverwege de route een hapje en rijden we weer door naar de grens van Botswana. Komen we aan bij de grens staan er ik weet niet hoeveel vrachtwagens in de rij. We konden gelukkig doorrijden en het ging bij de eerste balies goed totdat we langer dan een uur moesten wachten om te betalen bij de laatste balie. Achja, na de grensstop is onze eerste lodge al en gaan we vroeg slapen, want de tweede dag gaan we 700km rijden.

Om 5.20 vertrekken we richting de rand van Okavango Delta naar het plaatsje Maun. De eerste 40km gaan erg slecht en we komen veel potholes/gaten in de weg tegen. Daarna wordt de weg wel beter en gaat het wat sneller. Onderweg stoppen we langs de weg om van de typische Afrikaanse rondavelhuisjes een foto te maken. Er komen meteen twee kinderen op onze auto afgerend en al snel volgen er meer kinderen, mama trekt haar portemonnee open en geeft ze allemaal muntjes. De handen van de kindjes zitten al bijna in haar portemonnee dus ik besluit maar om wat gas te geven. We eten 's middags in de lodge waar we woensdagavond ook slapen voor maar liefst 15 euro in totaal. De prijzen liggen hier echt heel laag voor alles. Om drie uur komen we aan bij onze lodge en gaan we aan het zwembad liggen. De lodge ligt aan de thamalakane rivier en heeft hier mooi uitzicht op. Ik eet 's avonds super lekkere scampi's.

De volgende dag gaan we na het ontbijt opweg naar het vliegveld in Maun. We hebben een vlucht van twintig minuten naar onze lodge in de Okavango Delta. Het uitzicht vanuit het vliegtuig is adembenemend mooi. De uitgestrekte groene vlaktes met hier en daar een meer en een aantal olifanten. Na aankomst gaan we met een bootje naar onze lodge waar we zingend worden verwelkomend. Lindsey heeft ons alle regels uitgelegd en vertelt dat we moeten opletten op de dieren die door het kamp lopen, zoals olifanten en nijlpaarden. Om half vier hebben we onze eerste bootsafari. Samen met vier andere gasten, een gids en de kapitein gaan we drie uur rondvaren. We zien een olifantengroep van heel dichtbij, met hele jonge olifanten. In de verte zien we een nijlpaard de bosjes inlopen en we komen mooie vogels tegen. Ook zien we een paar keer een kudu lopen en andere soorten antilopen. 's Avonds eten we met iedereen in de lodge, 14 mensen en eten we kudu aan een tafel. Daarna gaan we nog even zitten en kijken we naar de prachtige sterrenhemel.

Dinsdag worden we weer vroeg opgewekt, om 6:30. We gaan om 7:30 met een mokoro bootje, soort kano, door de Okavango delta. Het is in het begin best wel eng, omdat je echt bijna in het water zit en er krokodillen zwemmen. Na de boottocht van ongeveer 20 minuten gaan we met twee rangers een game walk doen. We lopen door de vlaktes en door de struiken en zien onderweg wrattenzwijnen, zebra's en verschillende soorten antilopen. Het is erg mooi om zo door de natuur te wandelen en we verbazen ons er vaak over dat de rangers zo een goede ogen hebben. Na de wandeling gaan we terug met het bootje en hebben we lunch en zwemmen we even in het zwembad. Om half vier gaan we met een grotere boot door de rivieren van de delta varen en komen we door een lagune waar heel veel nijlpaarden zitten, ze komen steeds even boven water en checken wat wij aan het doen zijn en gaan dan weer kopje onder. We zien ook twee olifanten die de rivier oversteken, leuk om te zien. We zien ook nog veel vogels en anderen dieren. Ik ben 's avonds erg moe van al het vroege opstaan en ga dus vroeg slapen.

De volgende dag doen we hetzelfde als gistermorgen en gaan we met het mokoro bootje varen en doen we weer een wandeling. We zien olifanten die onverstoorbaar aan het eten zijn en in de verte zien we ook giraffen. Deze wandeling was niet zo lang want we vliegen om half twaalf weer terug uit de delta. De delta was heel erg mooi en een hele ervaring. Als we aankomen van de vlucht rijden we naar gweta lodge. Mama en ik lopen nog even door het dorpje en zien eigenlijk vooral armoede. Ik wil nog een ijsje kopen, maar de diepvries in de winkel is kapot en waarschijnlijk kunnen ze in augustus kunnen ze een nieuwe kopen, haha. We eten 's avonds de aller lekkerste rosbief ooit!

Op donderdag staan we weer lekker vroeg op.... Om vijf uur. We hebben eerst een safari naar de zoutpannen. De zoutpannen zijn ontstaan doordat een heel groot meer is komen droog te staan. Als we een stuk hebben gereden komen we eerst stokstaartjes tegen die allemaal staan op te warmen in de zon. We kunnen heel dichtbij komen en ze zijn niet echt bang voor ons. We rijden daarna naar de zoutpan. Het is een grote witte kale vlakte, het is een heel bijzondere plaats en we maken er een aantal foto's. Daarna rijden we nog langs een hele grote baobab boom en rijden we weer terug naar de lodge. We ontbijten snel en gaan dan beginnen aan onze tocht naar Kasane. Het zijn 400km en we rijden er ongeveer vier uur over. Na aankomst in het hotel moeten we ons alweer melden voor de bootsafari om drie uur. Als we op het afgeladen volle bootje zitten vragen we ons af of we wel iets gaan zien. Nou dat viel reuze mee, want we kwamen de ene na de andere dieren tegen. We hebben olifanten, buffels, krokodillen, nijlpaarden, leguanen, vogels, bavianen en nog meer dieren gezien in maar drie uurtjes. Het waren echt veel beesten die bij de rivier 's avonds kwamen drinken.

Vrijdag kunnen we iets langer uitslapen en gaan we de hele dag op safari. We worden natuurlijk weer te laat opgehaald door onze gids.... In plaats van 8 uur was hij er om 8.50 en dat ook nog op de verjaardag van mama. We rijden naar het park en al snel zien we de eerste impala's, giraffen en andere dieren. We komen een grote kudde buffels tegen en verschillende kuddes olifanten. Een groep olifanten is bij het water en zijn aan het spelen met elkaar en in het water. Dat is heel erg leuk om te zien van zo dichtbij. Onze zoektocht naar de leeuwen en luipaarden verloopt minder soepel. Aan het einde van de dag komen we dan toch leeuwen tegen. Helaas nog steeds geel luipaard gezien. 's Avonds gaan we voor mama haar verjaardag chique uiteten en krijgt ze nog een verjaardagstaart en zingen we voor haar.

De volgende dag gaan we naar de Victoria Falls en daarvoor moeten we de grens over. De gids van gisteren brengt ons naar de grens en aan de andere kant worden we door iemand opgehaald. Hij brengt ons naar het hotel en daar besluiten we om meteen naar de watervallen te gaan. De watervallen zijn spectaculair groot en er komt veel nevel omhoog. We kijken vanaf verschillende punten naar de watervallen en het is indrukwekkend om te zien hoe groot het is. We lopen daarna nog over een brug die ook uitzicht heeft op de watervallen en je kan ook van de brug bungeejumpen. Zoveel moed hebben we niet, we kijken wel hoe de andere mensen springen. De brug is de grens tussen Zimbabwe en Zambia, de brug overlopen mag wel, maar niet verder. Als we klaar zijn met kijken wachten we op de bus terug naar het hotel. Bij het hotel gaan we nog lekker aan het zwembad in de zon liggen. 's Avonds gaan we eten in bij the boma. Ze vermaken ons tijdens het eten met dansers en we mogen ook nog op een djembe spelen.

Vandaag is het zondag en hebben we een heerlijk luxe ontbijt waar we erg van genieten en gaan we het laatste uurtje in de zon liggen bij het prachtige zwembad, want om half twaalf vertrekken we naar het vliegveld om weer terug te vliegen. Als we eenmaal op het vliegveld zijn moeten we door een vertraging van ons vliegtuig 1,5 uur wachten. De vlucht naar Johannesburg is goed gegaan (anders kon ik dit ook niet typen). We hebben onze nieuwe huurauto opgehaald en zijn lekker gaan eten bij Tashas. Bij Tashas ben ik ook al vaker gaan eten met Lisa en Hagata. 's Avonds slapen mama en Rob in een hotel en ik slaap weer bij friends.

Op maandag gaan we met z'n drieën een tour doen door Pretoria. Ik laat ze als eerste mijn verblijf helemaal zien, met de ontbijtruimte en onze tuin. We gaan daarna naar de mall waar ik alle dagelijkse boodschappen doe en drinken daar even iets. Daarna gaan we naar tlf, mijn stageplaats, en gaan langs alle kantoren. We vertellen even met Wilna, de baas, en ze is volgens mij wel tevreden met wat ik doe. Na tlf gaan we naar Union Buildings, dat is het regeringsgebouw van Zuid-Afrika en ziet er heel mooi uit. We hebben een aantal foto's gemaakt en zijn vervolgens naar voortrekkersmonument gereden. Voortrekkersmonument gaat over de vroegere geschiedenis en alle gevechten tussen de blanken en de zwarten van vroeger. Ik ga deze pretoria tour nog een keertje doen met Luc eind mei. We nemen 's middags even wat tijd voor onszelf en 's avonds gaan we net zoals gisterenavond bij Tashas eten samen met Lisa en Hagata. We eten heel lekker en het is gezellig met z'n vijven. Daarna nemen we afscheid en zie ik mama en Rob over een kleine twee maanden weer.

• 10 Mei 2014 - 14:31

Eunice:

Hi Jopo!
    Tjonge jonge wat een verhaal. MAar leuk om te lezen dat jullie het zo naar jullie zin hebben gehad. Mooie foto's. En wat gaat de tijd snel.. nog maar een kleine 2 maanden en dan zet je weer voet aan NLandse bodem.. Geniet nog amar even dan.. voor je het weet moet je afscheid nemen van Zuid Afrika. xx Eunice

• 11 Mei 2014 - 15:06

Marjan:

Wat een gave ervaringen Joris!
    Geniet nog van je laatste weken in Z-Afrika

Groet
    Marjan

Ps dank voor de kaart!

• 12 Mei 2014 - 11:10

Ger Vangangelt:

Prachtig Joris prachtig, jouw verblijf in Zuid Afrika is indrukwekkend. Telkens weer reuze spannend om over jouw avonturen te lezen. Meestal lees ik ze als ik in Klimmen op kantoor ben. Het kriebelt dan om op de motor te springen en zelf ook weer op reis te gaan. En dan die foto`s..... blijf maar schrijven en sturen. Wat fijn dat Tanja en Rob er ook nog even waren, dat zal je goed hebben gedaan. Geniet ervan, geniet geniet.... Dank je wel voor het mooie verslag en de kaart en heel veel groetjes.

Ger