Pilanesberg, Kimberley en Witsand - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Joris Driessen - WaarBenJij.nu Pilanesberg, Kimberley en Witsand - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Joris Driessen - WaarBenJij.nu

Pilanesberg, Kimberley en Witsand

Door: Joris Driessen

Blijf op de hoogte en volg Joris

22 April 2014 | Zuid-Afrika, Pretoria



Daar zijn we weer! Deze week heb ik op stage weer een aantal dingen meegemaakt. Het grappigste was wel dat de stroom in mijn kantoor uitviel behalve mijn computer, haha.

Deze week heb ik op kantoor gewerkt aan mijn opdracht en ben weer veel opgeschoten. Ik lig in ieder geval op schema of zelfs een beetje voor. Ik heb voor een collega de vakantiedagen geregistreerd.
We zijn er deze week ook achter gekomen welke collega veel doet downloaden(series of films) op het werk waardoor het netwerk langzaam is. Ik zal de naam niet hier schrijven….. maar ze was woensdag een dag vrij en ineens ging het internet veel sneller.

Woensdagavond gaan we samen met Felicia naar een studentenkerk! Felicia studeert aan de universiteit van Pretoria en kent een aantal mensen die een kerkdienst organiseren. Toen we daar aankwamen waren er alleen maar hele jongen mensen van mijn leeftijd. Het was heel raar voor mij om te zien dat die mensen zo gelovig waren! We hebben eerst drie kwartier liedjes gezongen en toen een saaie preek, maar het was lang niet zo saai en doods als in Nederland. Het grappigste was nog dat het doopsel daarna in het zwembad was!

Donderdag is onze wekelijkse vrije dag en ga ik samen met Luc uitzoeken wat we allemaal gaan doen als hij komt eind mei. We hebben 's avonds heerlijk gegeten in een Indisch restaurant in Pretoria. We hebben nu tot en met maandag vrij dus de komende alinea's gaan over ons tripje!

Vrijdagmorgen staan we om vijf uur 's morgens al klaar om te vertrekken naar Pilanesberg. Pilanesberg is net zoals Krugerpark een wildpark. We komen rond zeven uur aan bij de ingang van Pilanesberg en kopen een ticket om naar binnen te gaan. Omdat de weg bij onze ingang niet goed is moeten we buitenom naar een andere ingang rijden. We rijden door Pilanesberg een zien 's morgens alleen olifanten op afstand, en natuurlijk wat herten soorten. Bij het enige restaurant in Pilanesberg eten we 's middags iets, daar is ook een voederplaats voor de dieren. Er zitten gnoe's, zebra's, struisvogels en een giraffe. 'S middags zien we gelukkig wel meer. We zien een olifantengroep van dichtbij en we komen neushoorns tegen. We hebben helaas geen vleeseters zoals leeuwen gezien. Na Pilanesberg rijden we naar ons hotel in Rustenburg. Onderweg heeft Lisa nog een bekeuring gekregen van 200 rand(= 14 euro). Ons hotel in Rustenburg is een kamer met 12 bedden, dus genoeg keuze voor een bed.

Op zaterdag slapen we iets langer uit dan gisteren! We gaan naar de stad Kimberley toe. Het is 5 uur rijden. Als we eenmaal onze spullen heb gedropt in het hotel gaan we naar The Big Hole toe. Dit gat is ontstaan door de mijnwerkzaamheden naar diamanten. Kimberley is groot geworden door de diamanten, wat overigens niet te zien is in het centrum. Bij The Big Hole gaan we op een groot balkon kijken naar het gat dat echt enorm groot is en zit gedeeltelijk vol zit met blauw water. Op tekeningen zien we dat het eigenlijk veel dieper was. Toen we waren uitgekeken moesten we een lift in die ons naar een mijn zou brengen. De lift was behoorlijk eng! Toen we in de mijn kwamen hebben we wat foto's gemaakt en nog door het informatiecentrum gelopen. Daarna kwamen we buiten door een nagebootst oud Kimberley hoe het leven vroeger was voor alle mensen die werkten in en om de mijnen. Vervolgens hadden we plannen om naar een dam te gaan waar 25000 flamingo's zouden zitten. Helaas was deze al gesloten. Dus besloten we maar ergens te gaan eten. We hebben zeker een half uur rondgereden en twee mensen gevraagd voordat we eindelijk een restaurant konden vinden en niet een McDonald's of KFC. Het heeft zich wel geloond want we hebben lekker gegeten bij het Chinese restaurant.

Zondag staan we ook weer vroeg op want we gaan naar witsand nature reserve. Het ligt echt aan het einde van de wereld, we moeten een uur lang over een onverharde weg rijden. Het park ligt in Kalahari Dessert en is dus een woestijn. We gaan naar een paar view points en schieten wat foto's. Het is er zoals je verwacht erg warm en dan moeten we ook nog een zware duin klimtocht doen! Het ziet er wel heel mooi uit. We rijden daarna weer terug naar Pretoria.

  • 23 April 2014 - 12:05

    Ger Vangangelt:

    Goedemiddag Joris, " incredible ", ik blijf genieten van je verhalen en belevenissen. ook de mooie foto`s. Ook die van de giraffe in spreidstand om te kunnen grazen van de grond, schitterend. Fijn ook dat je alle moeite doet om ons telkens bij te vertellen. Blijf genieten, veel plezier en veel groetjes..... Ger.

  • 24 April 2014 - 21:33

    Christien:

    Hoi Joris,
    Hier dan eindelijk een reactie van mij.
    Prachtig al die spannende verhalen, ga zo door, het is echt genieten.
    Maar het is net of de tijd 40 jaar is blijven stilstaan.
    Zoveel herkenning, en geen spatje veranderd, toen ik er was!
    Heb je niet af en toe van: Is het echt ik die dit meemaakt? Zo'n rijk gevoel onbeschrijfelijk.
    Blijf lekker zo door schrijven, geweldig.
    Zal niet meer zo lang wachten, om weer te reageren.
    Groetjes en een dikke knuffel van Christien

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joris

Actief sinds 13 Juli 2010
Verslag gelezen: 198
Totaal aantal bezoekers 22290

Voorgaande reizen:

05 Februari 2014 - 20 Juli 2014

Stage Zuid-Afrika

26 Juni 2012 - 14 Juli 2012

Canada

17 Juli 2010 - 07 Augustus 2010

Mijn eerste reis

Landen bezocht: