Soweto tour - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Joris Driessen - WaarBenJij.nu Soweto tour - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Joris Driessen - WaarBenJij.nu

Soweto tour

Door: Joris Driessen

Blijf op de hoogte en volg Joris

22 Februari 2014 | Zuid-Afrika, Pretoria

Aflevering 2 is af van de Zuid-Afrika film (je kan beter eerst het verslag lezen en dan het filmpje kijken, dan snap je het beter) http://www.youtube.com/watch?v=PMcgT0qXa4c&list=HL1393348868&feature=mh_lolz

Om 11 uur s morgens komen we aan bij Sifiso. Sifiso is bezig met alle culturen te laten zien in Soweto, oftewel het ultieme adres om een kijkje te nemen in het grootste township van Zuid-Afrika: Soweto.
In het oude groene busje van Sifiso beginnen we te rijden. De wijk waar Sifiso woont ziet er netjes uit, het valt wel op dat de mensen er weinig tuin hebben rond hun huis en zoals bijna overal hoge hekken. We rijden langs DE winkelstraat van Soweto en zien daar heel veel mensen en veel oude kleine winkeltjes. De winkels hebben allemaal veel tralies voor de openingen en er wordt heel veel groente verkocht door mensen die zich een plekje langs de straat hebben uitgezocht. Daar stond ook het enige hotel van Soweto dat gebouwd is vlak voor de wedstrijden van de wereldcup, op het plein lag ook een monument waar alle rechten lagen die na de apartheid zijn ingevoerd.
Daarna zijn we over het spoor van de metro gelopen en zagen we zoveel mensen in de metro zitten dat ze zelfs eraan hingen en tussen de wagons zaten. Toen we over het spoor waren gelopen kwamen we echt in een arm gedeelte. Aan de kant van het spoor stonden een soort bio-boxen die ieder bedoeld waren voor zeven tot tien gezinnen en de straatjes ongeveer twee meter breed waren. Er speelden veel kinderen op de straat met alles wat ze op straat konden vinden. Overal waar je keek zag je rotzooi liggen en er was een waterpompje voor een hele wijk mensen. Op het einde van de straat lag opvangcentrum sky, daar konden kinderen heengaan die geen of een slechte thuissituatie hebben. We hebben daar een korte rondleiding gehad en moesten gaan zitten en dan zouden de kinderen die daar wonen voor ons een optreden geven. We zaten samen met een ander gezin dat twee kinderen uit Zuid-Afrika heeft geadopteerd vooraan en kregen een indrukwekkende voorstelling. Ze hebben stukjes voor ons gezongen en gedanst. Op het einde moesten wij ook aanschuiven en hebben we samen nog even gezongen. Na opvangcentrum sky zijn we verder gereden door Soweto en zagen we een partytent waar iemand zijn haren werden geknipt, grappig om te zien. Uiteindelijk kwamen we bij het Hector Pieterson monument, dat is van de superbekende foto waar Hector ernstig gewond wordt gedragen door zijn broer en zijn zus erachter aan rent. Vervolgens zijn we naar de straat gereden waar Nelson Mandela heeft gewoond, we zijn niet naar binnen gegaan omdat we al zoveel hebben gehoord over hem en vast nog veel meer te horen krijgen. Als laatste zijn we langs de grote torens gereden die ook vorig jaar bij Wie Is De Mol? Waren te zien. Ze waren iets te hoog om vanaf te bungeejumpen, dus dat hebben we niet gedaan.
Het was een enorm indrukwekkende dag, ik heb nog nooit mensen zien leven in zo een erbarmelijke omstandigheden. Ik kan iedereen aanraden om deze tour door Soweto te doen.

Ik wil iedereen bedanken voor de leuke reacties, dankjewel!

• 26 Februari 2014 - 09:20

Ger Vangangelt:

Goedemorgen Joris, wederom een geweldig verslag, ik zou uren door kunnen lezen. Zoals je de zaken omschrijft lijkt het net een film en kunnen we ons helemaal inleven. Ook realiseren we weer even hoe goed wij het hier hebben. Dank je wel voor je mooie verslag en blijf genieten.

Kind regards, GER :-)

• 26 Februari 2014 - 15:20

Loes:

Ha Joris,

indrukwekkende stage en beelden en een mooi verslag.

Groetjes Loes