Monkey Sanctuary - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Joris Driessen - WaarBenJij.nu Monkey Sanctuary - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Joris Driessen - WaarBenJij.nu

Monkey Sanctuary

Door: Joris Driessen

Blijf op de hoogte en volg Joris

21 Februari 2014 | Zuid-Afrika, Pretoria

Vandaag vertrekken we naar Monkey Sanctuary  samen met Roderic ( waar we al eerder samen met hebben gegeten). De aapjes die in het park zitten komen uit Madagaskar en Zuid-Amerika. Het is een park van zeven hectare groot met allemaal kleinere soorten apen. Tijdens de wandeling hebben we een aapje “Aappie” dat ons heeft gevolgd en ook bij verschillende mensen op de schouder is geklommen, helaas niet bij mij. De gids die met ons meeloopt vertelt allerlei weetjes over de apen en begeleidt ons langs de route. We lopen over een houten vlonder en komen over twee echte houten hangbruggen. Het was heel leuk om echt door het verblijf van de apen te lopen (ipv ze achter glas te bewonderen). We zijn na de apen langs de weg gaan eten. Ik heb daar mijn eerste Zuid-Afrikaanse boboti gehad, hij was erg lekker. Daarna zijn we naar de dam gelopen, heel maf om te zien dat het water aan de ene kant 95 meter hoger staat dan aan de andere kant. We zijn daarna weer verder gereden en kwamen langs een grote boerderij met een echte windmolen, in de winkel was een afdeling met allemaal Nederlandse producten. We hebben hier veel groenten en fruit gekocht die in de streek zijn geteeld. Vervolgens zijn we weer naar huis gegaan.

Vandaag zijn we naar Menlyn Mall gegaan, een gigantisch winkelcentrum. Daar heb ik een superleuke zonnebril gescoord van Ray Ban! En ook nog een korte broek, omdat ik er maar twee bij me had. De rest van de dag hebben we thuis ons wat vermaakt en gekookt.

Ik ben op ma, di, do en vr bij TLF geweest voor stage. Ik heb gewerkt aan mijn plan van aanpak en dat is nu af. Ik zal niet van iedere dag een complete beschrijving meer geven, want dan wordt het saai, maar een paar kleine gebeurtenissen die wel typerend zijn.

Dinsdag ging de telefoon op mijn bureau af en vroeg een mevrouw van beneden me of ik haar misschien kon helpen met een PowerPoint presentatie, nou geen probleem.  Ze kon nog niet eens een nieuwe dia maken en daar een titel en tekst onder schrijven, maar het meest opvallende was! het was twaalf uur en ze had de presentatie om half twee, een half uur van TLF af. Gelukkig kwam een Duitse vrijwilliger me aflossen na tien minuten. Overigens kan ik me niet voorstellen dat het een goede presentatie is geweest. Zo zie je maar dat het tempo en druk niet erg hoog liggen.  

Toen ik donderdag op kantoor zat, kwam Johannes (Duitse vrijwilliger)het kantoor in en zei tegen me: “De telefoon van Franciena is gestolen van haar bureau”. Ze had haar mobiele telefoon gewoon op haar bureau liggen en was even naar een ander kantoor gelopen om iets te overleggen en toen ze terugkwam was hij dus weg. Omdat ze hier dus werken voor/met arme mensen wordt hier dus veel gestolen, zo ook toen ik vorige week gesprek had met Wilna (mijn stagebegeleider)vertelde ze dat haar telefoon ook van haar kantoor is gestolen.  Je moet hier dus echt heel voorzichtig zijn met je spullen.  

Vrijdag tijdens de devotion (soort van kerkdienst) moesten we in kleine groepjes van vier personen zitten en hebben we verteld over ons zelf. Een mevrouw vertelde dat ze was gescheiden van haar man en daarna alleen met haar drie kinderen woonde. Ze kon het geld niet meer opbrengen om voor haar kinderen te zorgen en dus gingen haar kinderen bij haar ex-man wonen. Ze heeft sinds kort bij TLF een baan en is geld aan het sparen zodat ze weer voor haar kinderen kan zorgen. Als je vaker van die verhalen hoort dan merk je echt dat de mensen hier een veel “harder” leven dan dat wij hebben. Ze gaan er wel op een makkelijkere manier mee om.

Morgen gaan we naar Soweto toe, een grote woonwijk waar rijk maar vooral arm naast elkaar leven.

  • 21 Februari 2014 - 22:19

    Carina:

    Leuk verslag! Zo krijgen we een klein kijkje in je Zuid Afrikaanse leven! Veel plezier dit weekend :)! En geniet ervan.. Want tsja voordat je t weet is het alweer voorbij! Liefs

  • 21 Februari 2014 - 23:02

    Loes:

    Hi Joris,

    This is a experience your never forget!
    Ich bun zooooó jaloers op dich!
    Maar alle gekheid op een stokje, geniet
    ervan. Een ervaring om nooit te vergeten.
    Veel liefs van Ruud, Bob, Rick en Loes
    En ein dieke kus van mich...

  • 21 Februari 2014 - 23:07

    Carien:

    Geweldig Joris, wat een ervaring

  • 22 Februari 2014 - 13:48

    Ger Vangangelt:

    Hoi Joris, Ek het bestel "Boboti" bij Mc Donals hulle het dit niet. Dat sij mooi fotos van alle ape, let goed op jou dinge en geniet dit, baie groete uit Landgraaf :-) GER

  • 23 Februari 2014 - 20:41

    Eunice:

    Hi Jopo...

    Tjonge jonge wat een verhalen en wat een ervaringen.. Geniet ervan en inderdaad let goed op je spullen. Hopelijk ben je blij dat je deze keuze gemaakt hebt en leer je er veel van. Ik wacht op je nieuwe verhaal.

    xx Eunice

  • 24 Februari 2014 - 10:57

    Ans:

    Hey Joris,

    Geweldige ervaringen……….geniet er met volle teugen van!

    Ook oppassen voor de aapjes, zij zijn heel fier op spulletjes van mensen en voordat je het weet zitten ze hoog in de bomen :-)

    Een dikke knuffel uit Wienansroa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joris

Actief sinds 13 Juli 2010
Verslag gelezen: 339
Totaal aantal bezoekers 22253

Voorgaande reizen:

05 Februari 2014 - 20 Juli 2014

Stage Zuid-Afrika

26 Juni 2012 - 14 Juli 2012

Canada

17 Juli 2010 - 07 Augustus 2010

Mijn eerste reis

Landen bezocht: