Met Luc naar Krugerpark en de Panoramaroute - Reisverslag uit Mpumalanga, Zuid-Afrika van Joris Driessen - WaarBenJij.nu Met Luc naar Krugerpark en de Panoramaroute - Reisverslag uit Mpumalanga, Zuid-Afrika van Joris Driessen - WaarBenJij.nu

Met Luc naar Krugerpark en de Panoramaroute

Door: Joris Driessen

Blijf op de hoogte en volg Joris

07 April 2014 | Zuid-Afrika, Mpumalanga

Woensdagmorgen gaat de wekker om 8 uur en ga ik de huurauto halen die ik samen met Luc heb gehuurd om de komende dagen mee rond te rijden. Als ik de auto heb gehaald, haal ik snel mijn koffer thuis op en vertrek naar het vliegveld in Johannesburg waar Luc om 9:55 landt. Ik vind het erg spannend om Luc eindelijk weer te zien. In de aankomsthal is het superdruk en zoek ik een plek om Luc op te wachten. Daar sta ik dan, na twee maanden zie ik je weer, de tijd ging langzamer dan ik had verwacht. Het is kwart voor elf en daar komt Luc uit de deur, wauw wat was dat een leuk moment. We vertrekken met de auto richting ons hotel en stoppen onderweg bij restaurant Milly’s om even simpel te lunchen. Na de lunch rijden we verder, maar worden we opeens aangehouden door een politieagente! Ze vertelt ons dat we mee moeten komen naar het bureau omdat ik te hard reed. Het bureau was natuurlijk niet naast de deur en de bekeuring was 750 Rand(= 50euro), maar ze doet een voorstel om haar 400 Rand(= 28 euro) te geven en dan haalt ze ons uit het systeem en mogen we doorrijden. We hebben haar 400 Rand in de handen geduwd en zijn weer verder gereden, hoezo corrupt.
Hoe dichterbij we komen van het Krugerpark en de Panoramaroute hoe slechter de wegen worden. Er zitten soms zoveel en zo een grote gaten in de weg dat het echt lastig is om ze te ontwijken, maar onze auto heeft alles overleefd. We stoppen onderweg bij de Three Rondavels. Vanuit daar heb je een adembenemend mooi uitzicht over de bergen en met de zonsondergang is het natuurlijk nog mooier. We hebben niet veel tijd daar gehad omdat ze eigenlijk sluiten om 17u, dus zijn we daarna doorgereden naar ons hotel. Het laatste half uur rijden naar het hotel is een onverharde weg en is heel erg hobbelig en erg slecht. We komen uiteindelijk aan bij de Pezulu Tree Lodge. Het ziet er allemaal heel erg mooi uit en we slapen in een echte boomhut. De boomhut ligt ongeveer vijf meter boven de grond en heeft zelfs een badkamer en een buitendouche. We gaan die dag vroeg slapen, want we vertrekken de dag daarna al om 6u ’s ochtends voor de geplande Safari.

De volgende morgen gaat de wekker helaas al om vijf uur af en trekken we snel wat kleren aan en vertrekken we naar de ingang van een klein safari park naast Kurgerpark (krugerpark is het grootste en bekendste wildpark van de wereld). We gaan als enige twee mee in een echte Land Rover Defender, met een chauffeur en een meneer voorop de jeep om de dieren te spotten. We komen na een half uur een buffel tegen, het is een groot mannetje die alleen leeft. Het rijden en zoeken is lastiger dan gedacht, de dieren verstoppen zich goed en je moet goede ogen hebben om ze te vinden. Onderweg rennen nog vier olifanten de weg over en zien we twee mannetjes leeuwen zitten. Een van de twee leeuwen is echt heel erg mooi, heb nog nooit zo een mooie leeuw gezien. We zien onderweg ook nog andere dieren zoals: Impala’s Giraffen, Gnoes en Knobbelzwijnen (Pumba). Rond tien uur zijn we terug bij onze lodge en ontbijten we en gaan we daarna zwemmen. We hebben om drie uur een bootsafari in de buurt van Phalabowra gereserveerd en vertrekken al op tijd om op tijd aan te komen. Bij de bootsafari zijn we de enige twee bezoekers die meegaan. We komen al snel een groep nijlpaarden tegen die in het water liggen. De nijlpaarden zitten overdag in het water, omdat het op het land te warm is voor ze. We zien onderweg ook nog een aantal olifanten die water aan het drinken zijn. We hebben tijdens onze boottocht nog meer dieren gezien zoals: giraffen, aapjes, impala’s, krokodil en gnoes. Na de boottocht rijden we terug naar de lodge en eten we daar en gaan we alweer optijd slapen, want we hebben morgen weer een ochtendsafari.

Vrijdagmorgen moeten we weer heel vroeg opstaan en doen we dezelfde safari en zijn we alweer de enige twee in de safariauto. We zien onderweg een grote kudde buffels en nog heel veel andere dieren die we al hebben gezien gespot. De safari is al om negen uur afgelopen en we vertrekken daarna naar richting de panoramaroute. De panoramaroute ligt vlakbij Krugerpark gaat langs mooie uitkijkpunten. We beginnen met het prachtige uitzicht op Blyde River Canyon waar we uitkijken over de bergen. Daarna rijden we verder en komen we bij de Three Rondavels, daar zijn we op de heenweg ook gestopt. Het zijn drie heel aparte bergtoppen in de vorm van huisjes. Vervolgens zijn we verder gereden naar Bourke’s Luck Potholes. Hier zijn door zoutstromingen gaten ontstaan in gesteentes, heel mooi om te zien. De gaten in de gesteentes zijn precies rond, wat wel heel apart is. We zijn hierna verder gereden naar de Berlin Fall en De Lisbon Falls, daar heb je prachtig uitzicht op watervallen die echt heel hoog zijn. Vervolgens hadden we nog het plan om naar God’s Window te rijden, maar het was erg mistig en daardoor was het uitzicht over de bergen niet mooi. We hebben in Graskop een pannenkoek gegeten, die was erg lekker. We hebben tijdens onze reis allebei last gehad van buikpijn, we weten niet of dit komt van het eten of van de malariapillen die we moesten slikken. Toen we wegreden uit Graskop wou ik net gaan optrekken en kwam er uit het niets een hond de straat opgerend. Ik heb hem per ongeluk aangereden, hopelijk heeft hij het overleefd. We zijn toen rond zeven uur aangekomen bij ons volgende hotel: Hippo Hollow. Een leuke binnenkomer was dat er voor het restaurant een nijlpaard aan het grazen was. Dat was heel leuk om te zien. We zijn weer op tijd gaan slapen, omdat we moe waren van het vroege opstaan.

Op zaterdag slapen we langer en gaan we na ons ontbijt naar Krugerpark. We gaan nu zelf op jacht naar de dieren! We willen nog graag een neushoorn en luipaard zien. We zien als eerste onderweg zebra’s, die hadden we nog niet gezien! We zien daarna nog giraffen, olifanten, impala’s, gnoe’s en wrattenzwijnen. Helaas hebben we geen neushoorn of luipaard gezien. We rijden na onze jachttochten terug richting Pretoria en komen aan bij mijn verblijf in Pretoria. Ik laat Luc mijn huis en kamer zien. We gaan samen met Lisa, Hagata en Charley uiteten bij de Italiaan in het winkelcentrum. Als we weer thuis zijn pakt Luc z’n laatste spulletjes in en breng ik Luc naar het vliegveld in Johannesburg. We drinken nog even wat en zitten allebei een beetje verslagen naar elkaar te kijken en willen niet alwéér zo lang zonder elkaar. We lopen naar de check-in en nemen afscheid van elkaar en zie ik Luc de hoek omdraaien en sta ik alleen op het vliegveld met een brok in mijn keel….

We hebben samen superleuke dagen gehad met veel hoogtepunten. Ik ben je heel dankbaar dat je naar me toe bent gekomen!

• 07 April 2014 - 11:47

Ger Vangangelt:

Goedemorgen Joris en Luc,

Wat een geweldig avontuur is het toch en hoe geweldig dat jullie dit nu voor een deel met z`n tweeen kunnen beleven. Zoveel indrukken en ervaringen. Onvoorstelbaar dat jullie dit mogen meemaken en top dat wij iedere keer ook een stukje mogen genieten. Prachtig verslag, geniet nog veel van jullie reis en jullie samenzijn. Veel groetjes...

Ger.

• 07 April 2014 - 12:02

Luc:

Ik vond het ook helemaal geweldig en heb echt genoten van de 4 dagen dat we samen waren! Op naar bezoek nr. 2!

• 07 April 2014 - 19:37

Ans Wouters:

Luc en Joris,

Geniet lekker!! Het is een onvergetelijke ervaring :-)

Gr. Sjeng en Ans

• 08 April 2014 - 23:16

Hennie:

Nou, dat zouden wij allen ook graag willen zien.....we zijn jaloers !
    Nog veel plezier, Hennie, Milly en Max